
Коли у дощову гуму взувають гоночні боліди Formula 1, питань ні у кого не виникає. А як щодо таких шин для сімейного автомобіля? Журналісти РБК-Україна Авто розповідають, коли варто купувати дощові шини.
Про те, чим хороші дощові шини для авто, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Що не так з дорогою у дощДорожні умови влітку найбільш сприятливі для безпечного руху. Але і в теплий сезон трапляються ситуації, коли автомобілю непросто втриматись на дорозі: дощ. Причому не просто мокрий асфальт, а саме дощ, коли на поверхні тримається тонкий, але суцільний шар води, а там, де його немає – там течуть потоки та стоять калюжі. Ось в таких умовах середньостатистичному автомобілістові теж не завадили б спеціальні дощові покришки – як у гоночних болідів.
І провідні виробники шин відгукнулись, створивши окрему категорію літніх шин – дощових. Протектор яких розрахований на рух поверхнею з постійним шаром води.
Найголовніша відзнака дощових шин від звичайних літніх у їхній підвищеній стійкості до аквапланування – одного з найнебезпечніших явищ, з якими може зустрітися сучасний водій.
Машина, яка їде по змочуваній дощем дорозі, своїми колесами протискує шар води на поверхні і дістає шашками протектора до самого асфальта. В результаті більш-менш успішно чіпляючись за дорогу. Але якщо швидкість збільшиться (чи збільшиться кількість води на поверхні), настане мить, коли шашки протектора не встигатимуть протискувати шар води – і тоді колеса спливають на водяному клині, який вони буквально "нагорнули" поперед себе.
Відтак, автомобіль втрачає керованість, адже не має контакту з дорогою. І вже немає сенсу повертати кермо чи гальмувати. Вчасно помітити аквапланування навіть досвідченому водієві непросто, і якщо під час такого глісирування драйвер спробує змінити напрямок чи швидкість, машина може просто вилетіти з дороги. (Правильним рішенням буде просто скинути газ, щоб машина уповільнилася природнім шляхом і схопилася протектором за дорогу).
Отже, разом із збільшенням кількості комфортабельних і швидкісних автомобілів, водії яких воліють їздити без обмежень за будь-якої погоди, у провідних виробників шин народилася конструкція літніх шин для надійної керованості у дощову погоду. В залежності від маркетингової політики одні виробники позиціонують таку гуму як шини для прохолодного літа або для регіонів зі складними кліматичними умовами, інші називають такі покришки просто дощовими.
Конструкція дощових шинВ цілому дощові моделі є типовими літніми шинами. Вони мають відповідний склад гуми протектора, на відміну від зимових моделей в них немає тонких ламелей і великих виступаючих шашок у його плечовій зоні. Проте саме протектор відрізняє дощові шини від звичайних літніх.
Головне завдання конструкторів у цьому випадку – активізувати відведення води з зони контакту шини з дорогою. Саме тому у дощових моделей перш за все впадають в око широкі повздовжні канавки для відведення води на протекторі. В залежності від моделі і ширини покришки їх може бути і одна, і більше, аж до чотирьох. Вони з’єднані між собою чи з краями протектора глибокими каналами, через які врешті решт вода швидко виходить за межі зони контакту.
Другий спосіб ефективно прибрати воду з-під шини – відвести її через широкі V-подібні канавки в центрі протектора. Колесо з ними отримує ефектний з дизайнерської точки зору вигляд, але на покришках з широким профілем (від 225 мм) такий малюнок стає неефективним. Фактично ці колеса не варто вважати дощовими, бо на швидкості вода не встигає покидати пляму контакту – їй доводиться долати надто довгий шлях від центру бігової доріжки до її країв. Зрозуміло, що шини з V-подібними канавками, дощові чи ні, будуть відноситись до моделей направленого обертання.
Нарешті, шини для дощової погоди мають ще одну відмінність від звичайних літніх – склад гумового компаунду у них підібраний таким чином, щоб колесо добре чіплялося за мокру дорогу. Відповідні особливості має і нарізка протектора.
КороткоПевно, таки не буде перебільшенням говорити про дощові шини як про окремий клас, адже їх випускається доводі багато і вони дійсно роблять їзду у дощ більш безпечною. Сенс у них вбачають ті водії, яким потрібне надійне зчеплення коліс з дорогою за будь-якої літньої погоди, і зокрема – у найбільш несприятливих, "мокрих" умовах.
При підготовці статті були використані матеріали Nokian Tyres та Rosava.
Нещодавно РБК-Україна розповідало, що робити, якщо влетів у яму на дорозі.